Rozumienie mowy
W pierwszym okresie reakcja dziecka jest uzależniona od sposobu w jaki zwracamy się do niego, a nie od tego co mówimy. Gdy przemawiamy do niego w sposób przyjazny i łagodny będzie się cieszyć i radośnie wymachiwać nóżkami, a na zdecydowany i ostry głos zareaguje płaczem bądź niewyraźną miną.. Najistotniejszą rolę w coraz lepszym rozumieniu mowy odgrywa matka i jej podejście emocjonalne. Jeśli ta sama osoba będzie niemowlęciu pokazywać taki sam przedmiot nazywając go tak samo w tym samym języku i tonie głosu stwarzają się optymalne warunki do rozwoju umiejętności rozumienia mowy. Do końca pierwszego roku dziecko rozumie ,że przedmioty oraz otaczający ludzie mają zwoje nazwy oraz, że dorośli porozumiewają się poprzez wydawane przez siebie dźwięki.
NOWORODEK
- mrużenie na bardzo głośne dźwięki
- budzi się na głośne odgłosy
OD 1 DO 3 MIESIĄCA
- na głośny dźwięk dziecko zaprzestaje ssania piersi
- reaguje na głos znajomej osoby
OD 4 DO 6 MIESIĄCA
- zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki
- reaguje gaworzeniem na głos matki
- zwraca uwagę na zabawki dźwiękowe
- uspokaja się na znajomy głos matki
KONIEC 7 MIESIĄCA
- szukanie wzrokiem przedmiotów, które uprzednio mama kilkakrotnie pokazując nazwała
KONIEC 8 MIESIĄCA
- szukanie wzrokiem i przez odwracanie głowy znanych już przedmiotów i rzeczy.
KONIEC 9 MIESIĄCA
- nasłuchuje dźwięki takie jak tykanie zegara i wykonuje kosi kosi łapki
- klaskanie w rączki na polecenie „kosi łapki” ( po uprzednim pokazaniu)
KONIEC 10 MIESIĄCA
- reaguje na swoje imię
- szuka osób lub rzeczy na wyraźne zapytanie
KONIEC 11 MIESIĄCA
- reaguje na zakaz „nie wolno” przez przerwanie wykonywanej czynności, po czym kontynuuje zaprzestaną czynność
KONIEC 12 MIESIĄCA
- wykonywanie prostych poleceń
- naśladowanie głosu rodziców
- tańczy i porusza się w takt muzyki
- rozumie pytania ” gdzie jest tata” etc.
- dziecko podąża do przedmiotu, o który go poprosimy, bierze go w rękę i podaje